vrijdag 11 juni 2021

Bestemming Reykjavik

Bestemming Reykjavik gaat voor maar een klein stukje over Ameland. De grootste link met het eiland is dat het is geschreven door oud-burgemeester van Ameland Gerard van Klaveren. Hij was er al mee bezig toen hij nog op Ameland zat - hij was er tussenpaus van 2018 tot 2020 - en schreef het na zijn vertrek van Ameland af.

Het is een roman over IJsland ten tijde van de financiële crisis. Gerard van Klaveren - sinds 2003 honorair consul van IJsland - deed veel onderzoek om de fictie te ondersteunen met feiten over wat er zich op IJsland in 2008 heeft afgespeeld in de financiële wereld.

Het boek, van 224 pagina's dik, is te bestellen in de boekhandel.

Het is een interessant verhaal, vlot geschreven, maar niet virtuoos. Nergens is een zin waarvan ik denk dat ik hem op moet schrijven om hem nooit meer te vergeten. Nergens een bloemrijke beschrijving van de IJslandse natuur of het Amelander Oerd. Hier en daar wordt wat aangestipt en worden vogel- en vissoorten vermeld of rotspartijen benoemd, maar zonder literaire beschrijvingen. Het is een boek dat verteld wordt via dialogen. Dialogen die, behalve over de bankencrisis in IJsland, nergens de diepte in gaan. En laat dat hele financiële gedoe nou net niet mijn grootste interesse hebben. Er zitten wat teveel herhalingen in de gesprekken en hier en daar vind ik het zelfs wat kinderachtig. Telkens maar dat mantelpakje, blauw met een bloesje, is aan mij niet besteed. Van de herhaaldelijk voorkomende oproep van Lilja aan Erik "Kus Erik!...kus!" krijg ik al helemaal de kriebels. Dat heeft een wat te hoog bakvissen gehalte. En dan de uitstap naar Ameland. Erik en Lilja gaan een paar daagjes naar Ameland. Het is maar een paar bladzijden en doet wat geforceerd aan. Kennelijk moest Ameland erin en op zich is dat een leuk gegeven, maar doe het dan niet zo vluchtig!

Ik heb het uitgelezen en het boek heeft me een paar uur (ik ben niet zo'n snelle lezer) van de straat gehouden. Het leerde me diverse zaken over IJsland en over IJslandse paarden. Ik ben geen paardenmeisje en had nog nooit van tölt gehoord. Mooi dat ik nu weet wat dat is en zo'n tocht door het ruige IJslandse landschap lijkt me fantastisch! Kortom: er is veel interessants aan het boek en het is de moeite waard, maar ik ben er niet zo van onder de indruk dat ik het nog een keer ga lezen. Wel komt er een Jeanet in voor, maar dat ben ik niet, hoor!

  • Bestemming Reykjavik
  • Gerard van Klaveren 
  • Uitgeverij Noordboek
  • ISBN 978 90 5615 760 9 
  • € 19,90
  • Juni 2021

Geen opmerkingen: