De transitie van Arriva naar QBuzz ging niet heel soepel en nog steeds ligt QBuzz in de luiers. De incheck automaat doet het nog niet, op Ameland gaan we al weken naar NHL Stenden en van Holwert naar Leeuwarden kun je niet met ov-pay inchecken. Op die ov-pay heb ik voor de bus naar Leeuwarden 34% korting op de ritprijs, een korting die ik met de ov-chipkaart niet krijg. Hopelijk leert QBuzz snel kruipen, lopen en bussen rijden zoals een goede busfirma betaamt. Zolang de apparaten niet werken reizen we gratis. Dat is dan weer een meevaller.
Afgelopen week reisde ik vanaf Zwolle met de trein naar Leeuwarden. De aankomsttijd was 16:14 uur en bus 66 vertrok volgens de reisinformatie ook om die tijd. Om die bus toch te halen schakelde ik de hulp in van de klantenservice van QBuzz. Althans dat probeerde ik. Het was druk, hoorde ik een mechanische stem aan de andere kant van de lijn zeggen en vervolgens kreeg ik een deuntje te horen, zo een die je bij de mindere computerspelletjes eindeloos hoort herhalen. Zo af ben toe werd het deuntje onderbroken door een melding. Dat ik van vierde in de wachtrij naar derde was gepromoveerd. Toen naar tweede en tenslotte stond ik op de eerste positie. Ik zou snel een medewerker aan de lijn krijgen en mijn probleem uit de doeken kunnen doen, in de hoop dat hij de chauffeur van lijn 66 zou bellen om een minuutje op mij te wachten.
Na een kwartier in de wachtstand kwam er een andere stem met een andere mededeling. Iemand die wederom verkondigde dat het druk was. Het advies was de website te raadplegen en als ik tóch een medewerker aan de lijn wilde moest ik blijven hangen. Ik bleef hangen. Het duurde nog twintig minuten tijd voor de trein Leeuwarden binnen zou rijden. Tot mijn verbazing kreeg ik, na minutenlang deuntjesterreur, te horen dat ik teruggezet was naar derde in de wachtrij. Na een nieuwe tien minuten stond ik weer op eerste positie en verwachtte elk moment een telefonist aan de lijn te krijgen. Maar nee, het bleef steken bij het advies naar de website te gaan, inclusief de mededeling dat, als ik tóch een medewerker wilde spreken, aan de lijn moest blijven. Ik bleef aan de lijn. Daarna bleek dat ik teruggezet was naar vierde in de wachtrij, met nog minder dan tien minuten te gaan. Deze ronde heb ik volgehouden tot ik de tweede was en toen waren we in Leeuwarden en heb ik opgehangen. De bus stond er nog, er stapte nog iemand na mij in. Misschien had zij wél de klantenservice te pakken gekregen.
Deze zaterdag zit ik weer in de bus naar Leeuwarden. Het is mistig en opeens doemt er een autootje voor ons op, een 45-kilometer autootje, die overigens 30 rijdt. De buschauffeur haalt niet in, dat kan ook niet met deze mist. Achter het vehikel ontstaat een file van drie bussen. We passeren diverse parkeerhaventjes, maar de rijder van de kleine en langzame auto heeft niet in het hoofd ruim baan te maken voor de bussen. Kilometers rijden we achter de slak, tot hij eindelijk bij Stiens rechtsaf slaat. “Dat heeft ons zeven minuten gekost”, zegt de buschauffeur. Zo'n knurft die voor zulke vertraging zorgt, daar kan QBuzz dan weer niks aan doen.
Jeanet de Jong
Geen opmerkingen:
Een reactie posten