zondag 20 oktober 2024

Column - Belangrijk

Het is niet zo belangrijk en zeker niet het belangrijkste in het leven, maar wat een plezier levert dat plakplaatjesalbum van de PLUS  op. Inmiddels zijn er ruilapps actief en snelt er een koeriersdienst van halende en brengende plaatjes door dorp Hollum. Hoe het in de andere dorpen leeft weet ik niet, maar in Hollum wordt er met serieus plezier geruild en geplakt. Ik heb mijn boek bijna vol en voor twee jaar wc-papier in de kelder. 

Afgelopen dagen was Ameland het toneel van Expeditie Ameland, a storytelling adventure, het internationale vertelfestival dat inmiddels alweer voor de vierde keer op het Eiland van Verhalen plaatsvindt. Deze maal was het thema ‘A sky full of stories’ en gedurende de dagen kwamen in de workshops en in de verhalen telkens sterren, sterrenbeelden, zon en maan voor. De workshops, de locatie (Sier aan Zee), de deelnemers (uit Duitsland, Vlaanderen, Nederland en Engeland) en het onderwerp: het was allemaal even mooi. Zelfs de Volle Maan Wandeling zonder zichtbare volle maan. Het was mooi en belangrijk, want het belangrijkste van alles is om het goed te hebben met elkaar. En dat hadden we.

Toen ik op de terugweg van Sier naar huis langs de Bosweg enkele tientalen meters mishandelde struiken passeerde, was dat een dissonant in de dag. Ik plaatste er een post met foto over op Facebook en mijn anti-fanclub liet niet na te reageren. De mannen die over het algemeen geïnteresseerd zijn in zaken die mij niet kunnen bekoren (crossmotoren, grote machines, BBB, PVV) schoten meteen uit de heup. Het is elke keer weer interessant om te zien hoe op zo’n klein eiland als Ameland werelden uiteen kunnen lopen. Dat uiteenlopen is evenredig aan het samenkomen van werelden met mensen die dezelfde interesse hebben. Gelukkig is mij in het leven duidelijk geworden dat ik niet met iedereen vriendjes hoef te zijn.

Terwijl ik dit zit te typen is er weer een plaatjeskoerier langs geweest. De twee ontbrekende nummers liggen in een zakje in de brievenbus: mijn boek is compleet en ik vind het hartstikke belangrijk (maar niet het belangrijkste van alles). In mijn voortuin bloeit de Oost-Indische kers. Het is oktober en ik heb bloeiende planten en kleurige bloemen in mijn tuin. Voor wie het wil zien. Geniet ervan, want genieten is belangrijk. 

Jeanet de Jong


Wie op de hoogte wil blijven van de vertelactiviteiten kan de website www.eilandvanverhalen.nl in de gaten houden en de Facebookpagina @expeditieameland21 of die van @AmelandVertel.


Bekijk hier de post over het verzamelalbum.


Tik Column in bij 'Zoeken in dit blog' of klik op Label 'column' onder dit bericht om meer columns te lezen.

Geen opmerkingen: