Zo zeg, de laatste column was van net voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het was meteen mijn meest gelezen column ooit. Was er dan al die tijd niks om over te schrijven? Oh, zeker wel, maar ik had niet zoveel schrijflust en over gekooide mensen wil ik het even niet hebben.
In de tussenliggende tijd speelden wij van Kruiend IJs ‘Vrouwe Rixt’ in de Sint Petruskerk in Tjerkwerd. Wát een voorstelling was dat! We stonden in een nagenoeg volle kerk, voor het praalgraf van Rixt van Donia en Watze van Cammingha. Op de laatste dag van mei speelden we - de première was in april in de Herenwegkerk - onze nieuwe voorstelling over Olfert Pieters Lap in de doopsgezinde kerk in Leeuwarden. Die kerk was bij lange na niet vol, maar op de eerste rij zaten wel drie Olferts Lap, zevende, achtste en negende generatie nazaat van de Olfert Lap waar de voorstelling over gaat. Het was een grote eer voor deze drie te mogen spelen. Ze kwamen helemaal uit Woerden speciaal naar Leeuwarden om de voorstelling te zien. Ze vonden het verhaal over hun voorvader mooi, vonden de wijze waarop we het brachten indrukwekkend en werden bij het hart gegrepen, waren geroerd. Wat wil je nog meer?
In de tussentijd wordt er aan een cd gewerkt met een selectie van de nummers uit ‘Kruiend IJs en Noorderlicht’, ‘Vrouwe Rixt van Donia’ en ‘De Arak-kapitein van Ameland’. Vóór november is die wel klaar. Vorige week namen we nog een nummer uit ‘Vrouwe Rixt’ op voor een begrafenis die vandaag plaatsvindt. Jan, met banden met en liefde voor Ameland, wordt vandaag in Alkmaar begraven en het lied ‘Altijd ben je bij me’ zal daar te horen zijn. Ook dát is een grote eer. We hebben het speciaal voor de gelegenheid opgenomen, omdat de cd zover nog niet is.
Komende zaterdag staat ‘De Arak-kapitein van Ameland - Een muzikaal verhaal over Olfert Pieters Lap’ op het programma. Deze week gaan de uitvoerende artiesten ieder voor zich aan de slag om alles weer eens door te nemen en donderdag is er nog een laatste repetitie met z’n allen.
Kom zaterdag naar de Vermaning, we beginnen om 20.00 uur en de entree is weer een vrije bijdrage. Kun je komende zaterdag niet? In november spelen we deze voorstelling nogmaals twee keer.
Een plaatsje reserveren kan via contact op www.eilandvanverhalen.nl
Op die website staat ook de agenda om in de gaten te houden.
Jeanet de Jong








