maandag 26 februari 2024

Column - Strandpaal met een hart

Jan
Het was een interessante lezing, vorige week. Het onderwerp was strandpalen en De Ouwe Pôlle organiseerde de avond in Ons Hol. De vorige over Gerrit Postma was ook al zo mooi. Jammer genoeg moest ik de avond met Karel Oosterling over de De Walvisvaart in de 17e en 18e eeuw laten schieten: het boek ligt op tafel. Op 22 maart gaat het in De Toel over de Spaanse Burgeroorlog. Ook weer de moeite waard.

In navolging van het boek over de strandpalen ging ik eropuit om de palen voor Ameland Vandaag te filmen. Ik ben nu tot paal 6, maar na de lezing in Ons Hol heb ik begrepen dat ik het stuk van paal 1, 2, 3 en 4 nog eens moet doen. Ik kon maar weinig van deze palen vinden en nu begrijp ik waarom. Ze liggen opgeslagen bij Nagtegaal en worden binnenkort weer geplaatst. Ze waren uit het zand getrokken om ruimte te maken voor de strandsuppletie. Ook de paal met het hartje en de naam van Jan komt weer terug. Het is paal 4. Dat is een hele geruststelling, want dat vind ik een mooi monument. 


Strandpalen van Texel
Van vrienden J en R kreeg ik een strandpalenboekje van Texel te leen. TexelNu is de uitgever en het strandpalenboekje is een deel in de serie Verhalen. 

Ik schreef het al bij de recensie over het boek Strandpalen van Nederland van Martijn de Groot: bij zowat elke paal is een eigen verhaal te vertellen. Wat als we die verhalen gaan verzamelen en daar een boekje van maken? Het voorbeeld van Texel laat zien hoe mooi dat kan worden. 

De strandsuppletie, de strandpaviljoens, het groene strand, de paardenreddingboot, een barnsteenvondst, de stranding, de putten van Sier, de drenkeling, mosdiertjes, het hout en het Lourdes van Ameland, de potvissen, de walrus, de bultrug, de redding, het golfsurfen, MadNes, Beach Rugby, Rondje Ameland, ik schud zomaar wat onderwerpen uit de mouw. Mensen, wat is er veel over het strand en de strandpalen te vertellen. Het Strandpalen Verhalenpad staat al in de steigers, daar kunnen we denk ik deze zomer de première van verwachten. Ik hou jullie op de hoogte. 


Wat de bundel met strandpalen verhalen betreft is alle hulp welkom. Ken je een geschiedenis die bij een strandpaal hoort? Stuur een mailbericht naar jeanet.de.jong@knid.nl en dan gaan we, met De Ouwe Pôlle in de arm, kijken of we van de bundeling wat moois kunnen maken. De paal met het hartje moet er dan zeker in. Wie weet het verhaal van Jan?

Lees hier meer over het boek Strandpalen van Nederland

https://amelandboeken.blogspot.com/2023/10/strandpalen-van-nederland.html


Lees hier over De Walvisvaart in de 17e en 18e eeuw

https://amelandboeken.blogspot.com/2023/09/de-walvisvaart-in-de-17e-en-18e-eeuw.html


Bekijk hier de filmpjes van Strandpaal 4, 5 en 6 op Ameland Vandaag


Geen opmerkingen: