dinsdag 3 maart 1970

1942 - Ik zie, ik zie wat gij niet ziet

Ik zie, ik zie wat gij niet ziet
‘Ik zie, ik zie wat gij niet ziet, Zwerftochten door ons land’ van J.W.F. Werumeus Buning is een literaire wandeling door Nederland. Buning komt ook op de Waddeneilanden en bezoekt het Oerd en de dorpen van Ameland. 

Het boek kent meerdere drukken, de eerste is van 1940. Het is een groot boek van 294 bladzijden dik. Er staan foto’s in, onder meer van een straatje op Ameland. Buning en de uitgever noemen het een Hollumer straatje, maar wie er Hollum in ziet mag het zeggen. Over Ameland zegt Buning: “Ameland is vijf weken van het jaar een badplaats en voor de rest een mooi eiland.” 

Inhoud:

- Een Geldersche Ruïne

- Drie Beemster Boerderijen

- Hoensbroek Herrezen

- Het groene land van Friesland

- In het land der duizend bruggen

- Honderd meter van den grooten weg

- Kromme dijken achter Breskens

- Rammekens, en allerlei op Walcheren

- Limburgsche kasteelen

- Een oude vestingstad

- Een Toren aan den Gelderschen IJsel

- Zierikzee, of de lof der Armoede

- De Hel en het Hemeltje op Schouwen

- Stille Eilanden, Ameland

- Het Oerd, en Schiermonnikoog

- Terschelling, West en Oost

- Vlieland en de Vrede

- Het land der afgesneden Armen

- Op wandeling in een oude Rivier

- Een Nederlandsche Vesting in Duitschland

- Een Dag met Wind in Maas en Waal

- Doctor Faust in de Tielerwaard

- Texel te Wate en te Land

- Het onbekende Noorden

- Coevorden, Historie in Zilver en Gras

- Kasteelen langs de Maas

- Mars in den Achterhoek

- Oorlog en Vrede op Arcen

- Een stad die iedereen kent


Op Vraag & Aanbod Ameland staat een exemplaar te koop (inmiddels verkocht). Het is een bijzonder exemplaar dat in beperkte oplage werd uitgegeven voor vrienden van Mignot & de Block, een tabakswarenfabriek in Eindhoven van 1858 tot 1969. Het werd speciaal door Werumeus Buning van een handtekening voorzien.

  • Ik zie, ik zie wat gij niet ziet - Zwerftochten door ons land
  • J.W.F. Werumeus Buning
  • Uitgeverij Querido 
  • 1942
Hollumer straatje, schrijft Buning

Handtekening van Buning




Geen opmerkingen: