donderdag 14 maart 2019

Column - De Mannen

Ze werden door hun raadgever de Mannen van het Slot genoemd en dat is een prachtige geuzennaam voor het clubje van vijf dat zich op het Camminghaslot heeft gestort.

Het is een mooi plan, dat ze voorleggen, een fantastisch plan, een plan haast te mooi om waar te zijn. En dus zoeken we naar een verwijzing naar 1 april. Eén van de plannenmakers heeft mij een paar jaar geleden ook al eens voor het snotje gehouden met een verhaal dat een 1 aprilgrap bleek te zijn, dus ik ben op mijn hoede. Zeker in de weken voorafgaande aan de eerste van de komende maand.

De redacteur van de Leeuwarder appt me meteen na lezing van het stuk. “Mooi project, dat slot, maar zou het een 1 aprilgrap kunnen zijn?” Hij pluist de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel na en komt tot een Stichting Camminghaslot die onder nummer 73855502 daadwerkelijk staat ingeschreven. Zouden de Mannen van het Slot hun grap zover doorgevoerd hebben dat ze zelfs aan de Kvk-inschrijving hebben gedacht? Gisteravond noemden zij trouwens de stichting Herbouw Camminghaslot. Stinkt die vergissing in naam naar de misdaad?

Redacteur Koos van het Nieuwsblad van Noordoost Friesland had dezelfde ingeving: “Dit is geen vervroegde 1 aprilgrap hè?” Hij sluit af met een lachebekje. Nou Koos, zeker weten doe ik het nog steeds niet, maar ik heb in alle informatie geen verwijzing naar 1 april kunnen vinden. Geen bewonersavond in café Nobel of Camminghahuus, geen aanmelden voor het een of ander, geen symbolische eerste steenlegging op het land naast het gemeentehuis. Als het toch een grap blijkt te zijn, dan zal ik niet schateren maar denken: “Wat jammer, het was zo’n mooi plan.”

Jeanet de Jong


Abonneer op YouTube kanaal Ameland Vandaag en mis geen filmpje meer. Klik hier om gratis te abonneren: @AmelandVandaag.

Geen opmerkingen: