vrijdag 8 januari 2021

Column - E.T.

Geen restaurant open, geen tafeltje om na een lange wandeling even aan te hangen en een hete choc te drinken, geen deur van café die opent om binnen te kunnen warmen. Toch genoten mensen afgelopen kerstvakantieweken volop van het eiland. Tenminste, die mensen die ik gezien heb, wandelend, keuvelend, schelpjes zoekend en luisterend naar de zee, de vogels en de brullende zeehonden.

In de Hollumerduinen kwam ik een jong stel tegen. Ze stonden in een bijzondere pose. Rechts op de achtergrond zag ik het topje van de vuurtoren en dat was precies waar hun focus lag. Hij stond op het duin en zij op het pad, iets lager. Met een smartphone, zag ik toen ik naderde. Zij maakte een foto van hem en hij maakte het E.T.-gebaar, een wijsvingertje vooruit gestoken, op zoek naar contact. Het gebaar zit op m’n netvlies gebrand vanwege een serie die ik afgelopen weken op televisie zag. Niet vanwege de film zelf, want zo geweldig vond ik die niet. Ik mag hem graag zien, maar dat is dan vanwege dat schattige meisje dat er in speelt, de kleine Drew Barrymore. Het gebaar ken ik vooral van Wende Snijders en Ramsey Nasr, die als Connie Palmen en Ischa Meijer de sterren van de hemel spelen in de serie I.M..

Dát deed die jonge vader, dát gebaar maakte hij. Zij had een heel klein baby’tje in de draagzak voor zich. De jonge papa en mama vermaakten zich op die frisse dag in de Hollumerduinen. Ze lachten. “Is hij leuk?” vroeg ik, toen ik passeerde. Ze bekeken samen de foto en lachten nog harder. Ja, de foto was leuk geworden. Hij drukte met zijn E.T.-vingertje zogenaamd tegen de zijkant van de vuurtoren aan, zoals toeristen in Pisa doen, waarbij het lijkt of ze de scheve toren omduwen of juist tegenhouden.

Een frisse dag, een winterjas en een warme muts. Verder een gezonde dosis humor en een camera om de gein te vereeuwigen. Meer heb je niet nodig voor een geweldige tijd op Ameland. En ben je weer thuis en is er niks op de buis? Ga naar NPOStart en klik I.M. aan. Fenomenaal!

Jeanet de Jong

Geen opmerkingen: