vrijdag 8 maart 2024

Column - Reclame

Afgelopen zaterdag was ik in Zwolle. Het had met de trekharmonica te maken, al was ik er deze zaterdag niet om te spelen. Dat doe ik elke maand een keer. Dan sjouw ik met de trekzak op de rug naar de Hanzestad, speel een hele middag tot mijn rug- en armspieren gloeien van de inspanning en reis dan weer naar het noorden. 

Nee, deze keer was het een redactievergadering van het Diatonisch Nieuwsblad. Sinds kort zit ik in de redactie van het blad dat allerlei over de trekharmonica publiceert. Een interessant blad met artikelen over trekharmonicaspelers, muziek, over trekzakclubs, workshops, agenda en bijzonderheden die met de trekharmonica van doen hebben. Er zijn al 147 nummers van verschenen en nummer 148 is het jubileumnummer van 40 jaar Diatonisch Nieuwsblad. Bij dat nummer wordt vanwege de feestelijkheden een muziekboekje meegezonden. Voor wie nog geen abonnee is een geweldig moment om in te stappen. Een abonnement kost € 19,50 en daarvoor krijg je vier keer per jaar zo’n geweldig nummer. 


Wat net niet in het jubileumnummer kan worden gepubliceerd is de muzikale avond met de titel Kruiend IJs en Noorderlicht. Het eerstvolgende nummer komt namelijk na de uitvoering van 28 april uit. Nu ik toch aan het reclame maken ben doe ik die muzikale avond er meteen maar even bij. De Cultuurcommissie van de Federatie Doopsgezind-Gereformeerd is de organisator van geweldige culturele evenementen in de Herenwegkerk. Op 24 maart komt Blaaskwintet Bliss. Een maand later, op 28 april, is het de beurt aan drie muzikanten van
Ameland die samen na maanden van voorbereiden en oefenen Kruiend ijs en Noorderlicht brengen, een muzikaal verhaal over Hidde Dirks Kat en de meest vergeten schipbreuk uit de vaderlandse geschiedenis, doorgetrokken naar universele emoties. Er wordt gezongen, gedeclameerd, verteld, gitaar- en trekharmonica gespeeld en het geluid van kruiend ijs zal klinken in de kerk. Het is niet alleen het verhaal van Hidde, het is meer dan dat. Anne-Meta, Kees en ik zijn, zeg maar, de uitvoerende artiesten. En het wordt mooi, hoor! Ik ga er vast nog wel eens een aankondiging voor doen; zet deze maar alvast in je agenda.

Op 28 april, 14:30 uur. Herenwegkerk. De entree is een vrije bijdrage.

Tot dan dan.


Jeanet de Jong


Tik Column in bij 'Zoeken in dit blog' of klik op Label 'column' onder dit bericht om meer columns te lezen.

Geen opmerkingen: