De kogelvis is in opmars. Wat een geweldige uitvinding is dat! Het reclamebureau dat dit heeft bedacht verdient wat mij betreft een prijs.
De emoji van een opgeblazen kogelvis waarschuwt voor misleidende reclames op sociale media. Reclames met valse beloftes over gezondheid, wondercremes en snel rijk worden, bijvoorbeeld. Die reclames komen veel voor, zegt Stichting Reclame Code (SRC). Wat blijkt? Van gebakken lucht en valse beloften word je niet rijk of gezonder.
De SRC is al meer dan 60 jaar de instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. De SRC wil verantwoord reclame maken bevorderen met als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen. De SRC is geen rijksinstituut, maar een zelfstandige stichting die door het adverterend bedrijfsleven wordt betaald.
De SRC faciliteert de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de Reclame Code Commissie (RCC). De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de NRC. Klachten over reclames, omdat ze misleidend zijn bijvoorbeeld, kun je indienen bij de RCC.
De SRC lanceerde de kogelvis en ik vind het een gouden greep. Om eerlijk te wezen had ik de kogelvis nog nooit bewust tussen de emoticons gezien, maar nu weet ik het. Hij staat er echt bij. Een leuk icoontje en een meesterlijke zet om deze vis, die zich op kan blazen tot een grote bol, te introduceren. Zo maak je het leuk om leugens te becommentariëren en maak je het makkelijk om foute influencers te ‘kogelvissen’. Ze verdienen het; er wordt te veel gebakken lucht verkocht als zoete broodjes en dat kost handen vol geld.
Dus: beweert een beïnvloeder dat je vijftien kilo afvalt binnen een week en toch alles kunt blijven eten? Plaats een kogelvis bij die onzin. De kogelvis-campagne is vooral bedacht om jongeren bewust te maken van misleidende reclame op social media. Wat mij betreft kan hij ook worden gebruikt voor wie beweert dat Oekraïne de oorlog is begonnen. Vanwege de grove leugen is een kogelvis op z’n plaats.
Jeanet de Jong
Tik Column in bij 'Zoeken in dit blog' of klik op Label 'column' onder dit bericht om meer columns te lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten