maandag 9 oktober 2023

De Laatste Stuiver

Kees Poulus - hij woont sinds februari 2023 aan de Zuiderlaan - is muzikant. Hij was nog maar net op Ameland geland of hij deed een oproep. "Wie wil er met mij muziek maken?" Daar kwamen wat reacties op en sindsdien speelt Kees met een paar andere muzikanten. Een fluitiste, een violiste en een trekzakspeler. Hier kwam een groepje uit voort dat werd uitgenodigd om op 26 oktober voor de Vrouwen van Nu te spelen (dat wordt een mooie avond, want Afke Boven komt over haar werk bij het Journaal vertellen). Het is hun vuurdoop, die meteen begint met een primeur. Kees componeerde een lied over de laatste stuiver; de muziekgroep noemt zich 'De Leste Stuvers'. Kees woont namelijk vlakbij de plek waar vroeger een uitspanning stond, met een uithangbord waarop stond: "Ei, Ei de laatste stuiver is voor mij." Aan de andere kant van het bord stond hetzelfde, maar dan over de eerste stuiver. Over die laatste stuiver voor het bier gaat dit lied. 

De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee

De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee


Naar de snik, naar de schelvis

door stormwind en weer

Door zee getij en golven

elke keer


De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee


En hoog boven het water

wolken in de lucht

wachten nooit tot later

nooit op de vlucht


De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee


En ooit komt er een later

Kom ik terug naar hier

terug over het water

met stuivers voor het bier


De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee

De laatste stuiver

de laatste slok

de Reeweg naar de zee

een laatste lach

een laatste zoen

die neem ik mee


Muziek en tekst van Kees Poulus.

Geen opmerkingen: