donderdag 24 december 2020

Column - Vrolijk Kerstfeest

Er is veel om ons druk over te maken en dat doen we dan ook regelmatig. Neem nou de kerstgroet. Een taalonderzoeker inventariseerde een paar jaar geleden hoe er in het Nederlandse taalgebied gegroet wordt. Dat gaat van ‘fijne feestdagen’ naar ‘fijne kerst’, ‘prettige kerstdagen’, ‘vrolijk kerstfeest’ naar ‘zalige Kerstmis’. En nog wat varianten daartussen. Meestal gebruik ik fijne kerstdagen, al vind ik vrolijk kerstfeest ook heel bruikbaar. Dat is werelds en christelijk samen in één positieve groet. Zalige Kerstmis vind ik eigenlijk de mooiste, maar ik ben niet katholiek, dus daar kijk en luister ik met plezier naar, maar gebruik hem zelf niet. Groeten en wensen pontificaal ontdaan van elke traditie vind ik kaal. Daar doen we dus niet aan mee.

Mijn Kerstmis is al vrolijk begonnen met het verheugen om kleine dingen. Dik een jaar geleden kocht ik een eettafel van licht eiken met een slank en modern uiterlijk. Een werkelijk prachtige tafel, eentje met een uitschuifblad. Mijn kamer is niet zo groot, dus doorgaans past een kleine tafel beter, maar er zijn momenten dat een groot tafelblad vereist is. Als er Vals Spel Monopoly gespeeld gaat worden, bijvoorbeeld. Ik had nog nooit van die variant gehoord, maar hij is leuk. Voorafgaand aan het spelletje moest het middenblad onder de uitschuifbladen vandaan worden getoverd. De tafel kan meteen tot na de kerst in uitschuifstand blijven staan, om ruimte te bieden aan gourmetstel, schalen, borden en versierinkjes voor maaltijden die op het programma staan en op oudejaarsavond voor de sjoelbak.

En toen zag ik hoe mooi het tafelblad is geworden na een jaar gebruik. Er is een patin zichtbaar die de eiken spiegels doet glanzen. Het is prachtig, hoe een tafel in twaalf maanden tijd jouw tafel kan worden. Gewoon door hem te gebruiken waarvoor hij bedoeld is.
Het middenblad steekt af bij de iets glimmende linker- en rechterhelft. Dat hout is nog zoals de hele tafel eruit zag toen hij nieuw was. Er zit alleen een laagje stof op.
Ik laat de tafel nog even uitgeschoven staan, om eraan te lezen, koffie te drinken, te eten en spelletjes te doen. Dan trekt uiteindelijk het middenblad wel wat bij. Dat hij nooit zo zal glanzen als zijn grote linker- en rechter broeder is helemaal niet erg. Het verschil in glans zal elke keer weer vrolijk stemmen. 

Oh ja, die Merry Christmas of, nog erger, X-mas: niet doen hoor! We zitten nog altijd in het Nederlandse taalgebied, waar genoeg varianten voorhanden zijn om elkaar een mooie kerst te wensen.

Vrolijk Kerstfeest, allemaal.

Jeanet de Jong

Geen opmerkingen: