zaterdag 23 december 2023

Column - Did you know?

Het was er nog steeds niet van gekomen, maar deze vrijdag zat ik dan toch op een biezen zitting in de Vermaning in Nes. DoDo & Friends concerteert meestal als het stormt en regent en dan heb ik niet zoveel trek in een fietstocht naar Nes. Deze keer kreeg ik een vriendelijk meerij aanbod en dat pakte ik met beide handen aan. DoDo heeft het prima geregeld met een digitale reserveringsmodule; stoeltje reserveren is een fluitje van een cent. We waren mooi op tijd en kozen ruim zicht op de muzikanten. We settelden ons op de eerste rij. 

Wat een concert was dit! Eentje om van in kerststemming te raken. De Vermaning is van zichzelf in al zijn eenvoud al een schoonheid. Het kerkje aan het Vermaningspad, aangekleed met kaarsjes op de vloer en voor de ramen, straalde. Er waren ons kersthits en klassiekers beloofd en dat was wat we kregen. Nederlands, Duits en Engels, oud, nieuw, onbekend en grijsgedraaid, van alles kwam voorbij. Fluiten, viool, piano en zang, waarbij lead-zangeres Do haar gospelachtergrond welluidend liet doorklinken. Mijn favoriet werd ‘Mary, did you know?’ Bij elke tentoonstelling en elk concert is er altijd wel iets dat tussen al het fraais en indrukwekkends weet te pieken. Bij dit vrijdagavondconcert was dat ‘Mary, did you know’, een nummer uit 1984 met tekst van Mark Lowry en muziek van Buddy Greene. Wat zou ik Maria willen vragen, dacht Mark begin jaren tachtig, als ik met haar samen een kopje koffie zat te drinken. Hij kwam uit op: “Wat wist je en wat wist je niet?”

Het is een lied met vragen en geen antwoorden. De luisteraar kan zelf bedenken hoe het zat tussen Maria en haar kind, hoe het had kunnen zijn en hoe het voor jezelf is. Wat wist je, wat had je kunnen weten, waar had je je op kunnen voorbereiden of juist niet?

De door Do gezongen vraag “Oh Mary, did you know?” zijn mijn favoriete muzikale seconden van het concert. Je kunt ze horen op 3 minuut 48 van het filmpje hieronder.


Fijne kerstdagen, beste mensen, een gezellig Oud en Nieuw en Feul heil in segen foar ut nije jaar. 


Jeanet de Jong


Tik Column in bij 'Zoeken in dit blog' of klik op Label 'column' onder dit bericht om meer columns te lezen.

Geen opmerkingen: