donderdag 14 april 2022

Limborgh

In dit blog deze keer geen boek over Ameland. Er komt zelfs geen regeltje over dit eiland in voor en toch is het een Amelands boek. Dit boek is grotendeels geschreven op Ameland, in huisje Vogala in Ballum. Het huisje is van Ingrid Biesheuvel, die we kennen van Wonderwezens en Walvissen groot en vet.

Ruim zevenhonderd jaar na verschijning is Nederlands beste ridderroman dankzij mediëvist Ingrid Biesheuvel nu leesbaar voor een ieder. Ze vertaalde het uit het Middelnederlands en het Ripuarisch. De Volkskrant noemt de vertaling van Ingrid "sprankelende". Volkskrant: "De roman van Heinric en Margriete van Limborch – kortweg de Limborch – is een ingenieus, overrompelend epos over liefde en strijd, met meerdere verhaallijnen die de lezer over het gehele Europese continent meevoeren, van het hertogdom Limburg tot Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland en Constantinopel. En, uitzonderlijk voor de Middeleeuwen: het hoofdpersonage met wie het verhaal opent, is een vrouw." 

Ik kreeg het boek voor mijn verjaardag en het ligt klaar om gelezen te worden. Waarschijnlijk laat ik het liggen tot de vakantie en ga ik me er in juni op storten. Het eiland en huisje Vogala, dat 'vogels' betekent en komt uit wat de oudste Nederlandse zin wordt beschouwd ('Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu uuat unbidan uue nu') boden de rust en ruimte om ongestoord aan het boek te kunnen werken. Ik heb heel veel zin om erin te beginnen. Eerst nog wat boeken over de walvisvaart doorwerken en dan is het zo ongeveer wel juni.

  • Roman van Heinric en Margriete van Limborch
  • Anoniem
  • Vertaald door Ingrid Biesheuvel
  • Uitgegeven door Atheneum - Polak & Van Gennep Amsterdam
  • ISBN 9789125310684
  • 2021
  • € 35,00

Geen opmerkingen: